Francois-Henri Pinault Serah Dua Arca Bersejarah China

on Sunday, June 30, 2013

arca tembaga bersejarah china


BEIJING - Seorang bilionair di Perancis, Francois-Henri Pinault menyerahkan semula dua buah arca tembaga yang dirampas daripada Istana Musim Panas Beijing ketika Perang Candu kedua pada tahun 1860, kelmarin.

Dua buah arca berbentuk kepala haiwan berusia 150 tahun itu pernah menimbulkan kontroversi pada 2009 apabila ia dilelong oleh firma lelongan Christie oleh Pierre Berge.

Pierre Berge merupakan rakan kongsi kepada pereka fesyen terkenal Perancis, mendiang Yves Saint Laurent yang meninggal dunia pada tahun 2008.

Sebelum itu, arca berupa kepala arnab dan tikus tersebut adalah milik Yves Saint Laurent.

Seorang wakil daripada China pada awalnya telah mendahului bidaan dengan tawaran harga AS$18.2 juta (RM57.5 juta) untuk setiap satu arca tersebut.

Bagaimanapun dia kemudian enggan membayarnya atas alasan artifak itu adalah sebahagian daripada warisan negara dan telah dibawa keluar secara haram.

Pinault mendedahkan bahawa dia telah memiliki dua arca tembaga daripada Berge dan akan menyerahkannya kembali kepada China. Bilionair itu berbuat demikian pada Jumaat lalu pada satu majlis yang berlangsung di Muzium Nasional China dekat Dataran Tiananmen, China. - AFP


Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BlogHancus All Rights Reserved
Get smart with the Thesis Blogger Template from Forblogger.net|Design byBudak Nakal