Lelaki Bunuh Bapa, Abang

on Sunday, June 9, 2013

Amuk di santa monica


Los Angeles - Lima orang terbunuh dalam kejadian amuk terbaru di Amerika Syarikat semalam termasuk seorang penyerang yang berpakaian serba hitam.

Polis menembak mati penyerang di sebuah perpustakaan kolej, kata pihak berkuasa.
Serangan bermula dengan suspek membunuh bapa dan abangnya sebelum melepaskan tembakan secara rambang di Santa Monica, tidak jauh dari sebuah majlis yang dihadiri Presiden Barack Obama.Saksi berkata, penyerang adalah lelaki berkulit putih berusia 25 hingga 30 tahun membawa tali pinggang peluru dan senapang separuh automatik, menembak ke arah seorang pemandu kereta sebelum merampas kereta lain.


Lima lagi cedera, seorang daripadanya kritikal dan seorang lagi dalam keadaan serius tetapi stabil, kata Sarjan Richard Lewis.

Bebas suspek lain

Suspek lain turut ditahan tetapi kemudian dibebaskan selepas kejadian tembakan itu, yang berlaku ketika Obama menyampaikan ucapan pada majlis pungutan dana politik tidak jauh dari bandar itu di barat Los Angeles.
“Pada masa ini kami percaya ia hanyalah membabitkan seorang lelaki bersenjata,” kata Lewis sambil menambah bahawa koroner masih lagi menyiasat untuk mengesahkan identiti suspek.

Cetus perdebatan

Kejadian itu adalah kejadian amuk dan tembak di Amerika yang mencetuskan perdebatan mengenai kawalan senjata api di negara itu.

Ia adalah berikutan kejadian bunuh beramai-ramai tahun lalu membabitkan 20 kanak-kanak sekolah di Connecticut dan pembunuhan 12 penonton filem di sebuah panggung wayang di Colorado.

Insiden terbaru ini bermula dengan tembakan di sebuah rumah yang kemudian dibakar. Los Angeles Times melaporkan, dua mayat ditemui dalam rumah itu adalah bapa dan abang penyerang.

Seorang saksi yang tinggal bertentangan memberitahu televisyen KTLA 5, dia mendengar tembakan dan bergegas keluar dari rumahnya sebelum melihat seorang lelaki baru melepaskan tembakan dari dalam atau ke arah rumah itu.

“Ada lelaki berdiri di jalan depan rumah, berpakaian SWAT, tali pinggang peluru dan senapang separuh automatik,” kata Gerry Cunningham.

Katanya, lelaki terbabit berjalan ke persimpangan berhampiran dan menahan sebuah kenderaan dipandu seorang wanita.

“Wanita terbabit teragak-agak dan memperlahankan kenderaan dan suspek terus melepaskan tiga atau empat das tembakan ke arahnya,” kata Cunningham.

Rampas kenderaan

Penyerang kemudian merampas kenderaan lain dan tidak lama selepas itu menembak sebuah bas dan kenderaan lain menyebabkan seorang maut dan seorang lagi cedera sebelum menuju ke Kolej Santa Monica.

Mangsa keempat adalah seorang wanita yang ditembak di hadapan perpustakaan kolej terbabit dan mati selepas dibawa ke hospital.

Suspek memasuki perpustakaan disusuli polis dan mereka berbalas tembakan sebelum dia ditembak mati. - AFP


Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BlogHancus All Rights Reserved
Get smart with the Thesis Blogger Template from Forblogger.net|Design byBudak Nakal