E-mel Virus Ugut Pelanggan Bank

on Sunday, November 17, 2013

email virus

Lumpuhkan sistem komputer, tuntut wang untuk pulih terminal

LONDON - Berjuta-juta emel sudah dihantar kepada pemilik komputer yang juga pelanggan bank di Britain bertujuan melepaskan virus untuk melumpuhkan sistem komputer dan menuntut wang jika mereka mahu terminal kembali pulih.


Sky News pula menyatakan, penghantaran emel 'spam' itu juga bertujuan mendapatkan butir-butir kewangan mangsa.
Kami bekerjasama dengan pihak berkenaan dan rakan luar negara untuk mengenal pasti dan membawa pihak bertanggungjawab ke muka pengadilan." Lee Miles, Timbalan Ketua Unit Jenayah Siber Kebangsaan (NCCU)

Setiap emel akan membawa lampiran kelihatan seperti fail, faks, pesanan suara, invois atau butir-butir urus niaga mencurigakan tetapi ia sebenarnya virus untuk mengawal komputer pengguna.

Apabila itu berlaku, skrin komputer akan menunjukkan arahan pembayaran dua 'Bitcoin' kira-kira £536 (RM2,626) sekeping untuk dimaklumkan cara menggunakan semula komputer mereka.

Timbalan Ketua Unit Jenayah Siber Kebangsaan (NCCU), Lee Miles, berkata: "Agensi Jenayah Kebangsaan (NCA) kini aktif memburu penjenayah yang melakukan jenayah ini.

"Kami bekerjasama dengan pihak berkenaan dan rakan luar negara untuk mengenal pasti dan membawa pihak bertanggungjawab ke muka pengadilan."
NCA yang baru beroperasi bulan lalu sedang aktiviti penghantaran emel itu sedang berjalan dengan orang ramai menerima emel seolah-olah dari bank dan institusi kewangan.

NCA juga menasihatkan pengguna supaya tidak membayar wang kepada penjenayah terbabit serta memberi amaran mereka tidak semestinya akan diberi jalan keluar untuk memulihkan komputer mereka.

Serangan menerusi emel itu dilaporkan ketika institusi kewangan Britain sedang menjalankan latihan keselamatan siber besar-besaran diberi nama 'Walking Shark 2' dengan kerjasama Perbendaharaan dan Bank of England.

Pakar menasihatkan pengguna komputer dan internet supaya tidak mengklik mana-mana lampiran emel sebaliknya menggunakan perisian keselamatan anti virus terbaru bagi menghalang mereka menjadi mangsa.

Selain itu, jika ada komputer kena virus emel berkenaan yang digelar 'Cryptolocker', ia perlu dimatikan dan meminta bantuan pakar untuk membersihkannya. - AGENSI


Ranking: 5

{ 1 comments... read them below or add one }

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment

 
© BlogHancus All Rights Reserved
Get smart with the Thesis Blogger Template from Forblogger.net|Design byBudak Nakal