Cara nak buat Windows 7 System Recovery

on Wednesday, December 19, 2012

Cara nak buat Windows 7 System Recovery
Komputer anda bermasalah? Apabila komputer kita menghadapi masalah, misalnya kena virus/malware, banyak problem selepas masa install atau uninstall software, configuration Windows yang tak best, touble tak boleh masuk windows - dapat masuk safe mode jer... apa yang kita boleh buat untuk membetulkan masalah-masalah tersebut ialah dengan menggunakan System Restore.

System Restore ni sangat popular semasa Windows XP dan kebanyakan problem boleh disettle dengan menggunakan System Restore. Tapi itu hanya untuk Windows XPlah. Windows 7, lain pula kisahnya. Walaupun ada beberapa problem boleh dipulihkan dengan menggunakan System Restore di Windows 7, tapi janganlah berharap sangat. Kebolehan System Restore dalam Windows 7 ni aku rasa sangat unreliable, kebanyakan problem tak boleh settle dengan menggunakan System Restore di Windows 7.

Walaupun begitu, kalau komputer kita manghadapi masalah, cubalah dulu gunakan System Restore. Aku akan cover cara menggunakan System Restore di artikel yang lain. Di artikel ni, aku nak tunjuk langkah-langkah atau cara-cara bagaimana nak buat System Recovery.


System Recovery ni adalah advance dari System Restore. Kalau System Restore failed, langkah terakhir ialah menggunakan System Recovery. Kalau System Restore hanya menggantikan fail-fail critical dalam system windows, System Recovery ni pula akan menggantikan seluruh  Windows dari Windows System Backup (seluruh partition). Sistem Windows yang lama akan dipadamkan diganti dengan sistem Windows dari backup. Jadi, System Recovery ni sesuai hanya sebagai langkah terakhir.

Cara Menggunakan Windows System Recovery
Untuk menggunakan System Recovery, kenalah ada sistem yang kita telah buatkan backup semasa komputer kita masih elok dulu.

1. Buka Control Panel dan klik ikon Recovery

windows 7 recovery,system recovery
2. Klik pada Advance recovery methods
system recovery,windows 7
3. Pilih Advance method iaitu "Use a system image you created earlier..."
system recovery,windows system recovery
4. Skip buat backup
Fungsi backup di sini ialah untuk buat fail-fail kita seperti dokumen, gambar, mp3 dan lain-lain yang terdapat dalam drive C: (biasanya seperti dari dalam my documents, my pictures, my music etc). Tapi aku skip kisah ni, pasal aku akan cover di lain posting. Aku anggap semua fail-fail penting kita dah copy ke externak hard disk kononnya.
windows 7,system recovery
5. Tekan restart
Ada sedikit warning pasal tak buat backup.
Lepas tu komputer akan restart.
windows 7 system recovery
system recovery,windows 7
6. Pilih keyboard.
Bila masuk System Recovery  Options, perkara mula-mula sekali memang kena pilih keyboard. Tekan next shj.
windows system recovery
7. Pilih System image backup.
Kalau kita ada system image yang lain, gunakan pilihan yang kedua. Windows akan recommend system image yang paling baru dia detect.
Tekan butang Next dan Next lagi di window sterusnya.
backup windows recovery
Cara nak buat Windows 7 System Recovery

8. Tekan Finish untuk memulakan proses Windows System Recovery.
windows 7,system recovery
Akan keluar warning: Semua fail dalam partition yang kita nak restore tu akan hilang dan akan digantikan dari fail backup.

Cara nak buat Windows 7 System Recovery

Windows System Recovery bermula. Masa yang di ambil adalah bergantung kepada saiz image backup. Selepas siap proses ini, Windows akan start seperti sediakala mengikut keadaan komputer semasa image backup itu dibuat dahulu.
system recovery

Ranking: 5

{ 3 comments... read them below or add one }

Unknown said...

mana ada hancus. lawa je blog ni..

hehe!

gambar siap boleh besar2 lagi..

haha!


December 21, 2012 at 11:04 AM
Unknown said...

hancus dah ni tak tau nk buat ape


December 21, 2012 at 11:42 PM
Anonymous said...

useha lg blh nanti tu weh


December 25, 2012 at 12:25 AM

Post a Comment

 
© BlogHancus All Rights Reserved
Get smart with the Thesis Blogger Template from Forblogger.net|Design byBudak Nakal