samsung galaxy note,korea,android,trick samsung galaxy note II,phablet


Seoul: Samsung Galaxy Note II 5.5 inci, telefon bimbit bersaiz besar mencetus fenomena baru apabila sejumlah sejuta unit di jual di Korea dalam tempoh 90 hari selepas pelancaran.

Kejayaan Galaxy Note asal yang dilancarkan pada 2011 dan penggantinya, Galaxy Note II yang dilancarkan pada September lalu adalah bukti bahawa perkataan ‘phablet’ akan wujud tidak lama lagi.
Ia hanya mengambil masa kurang 60 hari untuk syarikat itu menjual lima juta telefon bimbit bersaiz besar itu di peringkat global dan Samsung kini mendakwa sudah melepasi angka jualan sejuta di pasaran Korea Selatan saja, selepas telefon itu dijual selama 90 hari.

galaxy note,korea samsung galaxy note 2,galaxy note menarik,

Angka itu membuktikan bahawa adalah jelas terdapat pasaran bagi telefon bimbit dengan skrin yang lebih besar dan setakat ini Samsung menguasai penuh pasaran itu.

Justeru, ia sedikit mengejutkan mengenai majoriti khabar angin mengatakan telefon pintar Sony, HTC dan LG hanya fokus kepada kemasukan pasaran mereka sendiri dalam pasaran skrin 5 inci atau lebih pada tahun 2013.

Susulan kejayaan telefon bimbit Samsung yang lain, di mana-mana saja ia dipasarkan, pembuat telefon bimbit Android yang lain akan mengikutinya.

Untuk memastikan ia sentiasa di depan dalam persaingan yang baru muncul, Samsung sendiri dikhabarkan akan membangunkan Galaxy Note III 6.3 inci untuk menggantikan model semasa, dan bersedia untuk menjarakkan antara kategori telefon pintar dan tablet.
Phablet terbaru itu dijangka dipamerkan pada Februari ini di World Mobile Congress di Barcelona. - AFP

INFO: Samsung Galaxy Note II

5 juta unit - jualan global dalam tempoh dua bulan

Disini boleh tengok spec  Samsung Galaxy Note II