47 Maut Bangunan Runtuh

on Saturday, April 6, 2013

Bangunan runtuh di mumbai, 47 maut



Struktur tak kukuh dipercayai punca bangunan dibina secara haram roboh

Mumbai: Sekurang-kurangnya 47 orang terbunuh manakala 70 lagi cedera, apabila sebuah bangunan separuh siap yang dibina secara haram di pinggir hab kewangan India itu runtuh semalam, kata polis.

Pekerja penyelamat menggunakan kren dan jentolak bagi mencari mangsa di celah runtuhan konkrit dan besi selepas bangunan tujuh tingkat itu runtuh. Seorang bayi berjaya diselamatkan dari celah runtuhan itu.
“Ramai lagi dikhuatiri terperangkap di dalamnya ketika ini. Antara yang maut termasuk 11 kanak-kanak,” kata Pesuruhjaya Polis tempatan, K.P Raghuvanshi.

Polis buru pemaju

Punca runtuhan tidak dapat dipastikan, tetapi Raghuvanshi berkata struktur bangunan terbabit adalah lemah. Polis turut mencari pemaju untuk menahan mereka, katanya.

“Siasatan sedang dijalankan. Kerja menyelamat juga diteruskan, keutamaan kami kini adalah untuk menyelamatkan seramai mangsa yang boleh,” katanya.

Penduduk tempatan berkata, buruh membayar AS$5 (RM15.30) sehari untuk tinggal di bangunan itu.
Inspektor polis, Digamber Jangale berkata, sekurang-kurangnya empat tingkat bangunan terbabit sudah siap dan didiami. Pekerja sedang menyiapkan tiga tingkat lagi dan menambahkan tingkat ke lapan apabila bangunan terbabit runtuh.

Beliau berkata, antara yang maut adalah pekerja pembinaan yang tinggal di dalam bangunan terbabit.

Runtuh tiga saat

“Bangunan itu runtuh seperti kepingan kad dalam masa dua atau tiga saat. Ia hanya bergegar sedikit sebelum runtuh,” kata seorang penduduk tempatan.
Bangunan terbabit tidak mendapat kelulusan daripada pihak berkuasa tempatan, katanya.

Polis bersama anjing penyelamat melakukan kerja pencarian di bangunan terbabit semalam. Mereka juga sedang mengesan pemilik bangunan itu untuk dikenakan dakwaan.

Peningkatan harga hartanah di kota paling padat India itu menyebabkan berpuluh ribu penduduknya tidak mampu memiliki rumah sendiri manakala beribu-ribu lagi terpaksa tinggal di tepi jalan atau kawasan setinggan. - AP
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BlogHancus All Rights Reserved
Get smart with the Thesis Blogger Template from Forblogger.net|Design byBudak Nakal