Beijing Lapor Kes Jangkitan H7N9 Pertama

on Sunday, April 14, 2013

H7N9 beijing china,jangkitan pertama



Beijing - Seorang kanak-kanak perempuan berusia tujuh tahun disahkan sebagai penghidap pertama selesema burung H7N9 melibatkan manusia ketika wabak itu dilihat mula merebak di sini.

Ini merupakan kes pertama yang dilaporkan berlaku di luar wilayah timur China, di mana virus itu mula-mula dikesan pada Mac lalu. Penemuan itu menyebabkan beribu-ribu ekor ayam dan itik dimusnahkan di beberapa bandar besar di China, termasuklah Shanghai.

Virus selesema burung setakat ini telah membunuh 11 orang mangsa dan menyebabkan 44 yang lain jatuh sakit.

Biro Kesihatan Beijing semalam menyatakan bahawa ibu bapa kanak-kanak berkenaan terlibat dalam perniagaan ayam dan itik hidup.

Mangsa dimasukkan ke hospital pada Khamis selepas dilaporkan mengalami simptom demam, sakit tekak, batuk dan sakit kepala. Dia kini dikatakan berada dalam keadaan stabil.

Kanak-kanak tersebut disahkan dijangkiti virus H7N9 selepas beberapa ujian dibuat oleh Pusat Pencegahan dan Kawalan Penyakit.

Ibu bapanya turut dikuarantin bagi tujuan pemantauan, tetapi mereka tidak menunjukkan sebarang simptom terkena jangkitan virus tersebut. - Agensi


Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BlogHancus All Rights Reserved
Get smart with the Thesis Blogger Template from Forblogger.net|Design byBudak Nakal