Petronas Labur AS$20 Billion Di Kanada

on Wednesday, June 12, 2013

tapak LNG petronas di kanada

Bina loji pencairan, pembersihan LNG kapasiti 6 juta tan

PETRONAS menjangkakan pelaburan sebanyak AS$20 bilion (RM63.13 bilion) dalam projek eksport gas asli cecair (LNG) miliknya di barat Kanada yang disasarkan untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat bagi bahan api di Asia.

Projek yang dikenali sebagai Pacific NorthWest LNG itu akan membabitkan pembinaan dua loji pencairan dan pembersihan LNG dengan masing-masing mempunyai kapasiti enam juta tan setahun (tpy) menjelang akhir 2018 atau 2019, kata Naib Presiden Perancangan Korporat PETRONAS, Arif Mahmood, pada persidangan industri minyak dan gas (O&G) di Kuala Lumpur, semalam.

Beliau berkata, pelaburan bernilai AS$20 bilion itu termasuk kira-kira AS$5 bilion untuk projek saluran paip yang akan dibina oleh TransCanada Corp untuk membekalkan gas kepada kedua-dua loji LNG terbabit.

“Ada ruang untuk membina loji ketiga dan kapasiti boleh meningkat sehingga 18 juta tpy,” katanya, merujuk kepada potensi pengembangan projek itu.

Perjanjian berprofil tinggi

PETRONAS membeli syarikat rakan usaha samanya, Progress Energy Resources Corp tahun lalu menerusi satu perjanjian berprofil tinggi yang pada mulanya dihalang oleh Kerajaan Kanada.

Syarikat petroleum nasional itu memperoleh pembeli LNG pertamanya daripada Pacific NorthWest LNG itu selepas menjual 10 peratus pegangannya dalam projek berkenaan kepada Japan Petroleum Exploration Co.

Ia sedang berunding dengan lebih ramai lagi pembeli untuk menjual kepentingannya dalam projek berkenaan.

"Apa kami cari sebenarnya adalah rakan kongsi berpotensi yang juga akan menjadi pembeli bagi gas yang dihasilkan," kata Arif, sambil menambah bahawa PETRONAS akan mengekalkan sekurang-kurangnya 50 peratus dalam projek itu.

Arif berkata, di Malaysia, PETRONAS merancang membuat keputusan muktamad mengenai pelaburan untuk projek LNG terapung (FLNG) keduanya sebelum akhir tahun ini.

Beliau berkata, projek FLNG dengan kapasiti 1.5 juta tpy itu terletak di Blok H Rotan Field di luar pesisir Sabah yang bakal memulakan pengeluarannya pada 2016.

Projek FLNG pertama PETRONAS dengan kapasiti 1.2 juta tpy di medan Kanowit, 180 kilometer di luar pesisir Bintulu, Sarawak dijangka siap pada 2015. - REUTERS


Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BlogHancus All Rights Reserved
Get smart with the Thesis Blogger Template from Forblogger.net|Design byBudak Nakal