Tragedi Jambatan ke 2 Pulau Pinang

on Saturday, June 8, 2013

jambatan ke 2 runtuh, susur masuk ke jambatan ke 2 runtuh

Georgetown - Empat dipercayai maut manakala tiga cedera parah selepas sebahagian rangka utama susur masuk ke Jambatan Kedua Pulau Pinang sepanjang 50 meter dari arah Batu Maung yang dalam pembinaan runtuh, petang semalam.

Bagaimanapun, mengikut beberapa saksi, dipercayai masih ada kenderaan terperangkap apabila sisa jambatan seberat 200 tan itu runtuh di atas Lebuh Raya Tun Dr Lim Chong Eu itu.
Dalam kejadian jam 7.15 malam itu, jalan kedua-dua arah dikatakan sibuk dengan kenderaan berikutan waktu pulang bekerja.

Bagaimanapun sehingga jam 12.30 malam tadi, Timbalan Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Jaafar enggan mengesahkan jumlah kematian dalam kereta berkenaan.

Difahamkan, lebih 10 pekerja sibuk memasukkan simen dalam rongga rangka utama jambatan berkenaan sebelum ia runtuh.


Alih struktur runtuh
Sehingga tengah malam tadi, pihak penyelamat sedang berusaha mengalihkan rangka runtuhan bagi memastikan jika masih ada mangsa terperangkap.

Pengarah Bomba Pulau Pinang, Azmi Tammat, berkata t iga kren digunakan untuk mengalihkan runtuhan.

Sementara itu, seorang pemandu lori simen yang berada di tempat kejadian berkata, lima minit sebelum kejadian, dia bersama beberapa pekerja terdengar bunyi retakan disusuli penyambung konkrit rangka jambatan itu bergoyang dan runtuh.

Ahmad Saad, 39, berkata dia yang ketika itu berada di dalam lori melompat keluar dan terus berlari menyelamatkan diri sebaik melihat enam pekerja melarikan diri dalam debu yang melingkungi 200 meter kawasan jam kejadian.

“Ketika menyelamatkan diri saya melihat dua kereta jenis PROTON Waja dan PERODUA Viva serta sebuah motosikal yang menghala ke Batu Maung dihempap runtuhan. Saya tak pasti nasib mereka.

Selamatkan mangsa

“Kami segera menyelamatkan dua pekerja iaitu seorang Myanmar yang cedera parah manakala seorang lagi warga Indonesia patah kaki kanan dan dibawa ke HPP,” katanya.

Ahmad yang yakin ada penumpang dalam kedua-dua kereta itu berharap mereka selamat kerana runtuhan yang berlaku, besar.

“Waktu kejadian, jalan menghala Batu Maung dan pusat bandar serta Jambatan Pulau Pinang sibuk berikutan orang balik kerja,” katanya.

Tinjauan BH mendapati pasukan penyelamat iaitu Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia (JBPM) dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dan syarikat kontraktor sedang giat mengalihkan runtuhan menggunakan kren.

'Nasib baik lewat 3 saat'

Georgetown: “Kami bernasib baik kerana lewat tiga saat, jika tidak pasti kami juga menjadi mangsa runtuhan jambatan ini,” kata dua sahabat, G Gajashaantini dan R Thilashantini, masing-masing berusia 24 tahun.

Kira-kira jam 7.15 malam tadi, penyambung susur keluar Jambatan Kedua Pulau Pinang yang dalam pembinaan runtuh di Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu berhampiran Batu Maung.


  • 4 dipercayai maut kereta dihempap kerangka Jambatan Kedua Pulau Pinang
  • 3 pekerja cedera parah

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© BlogHancus All Rights Reserved
Get smart with the Thesis Blogger Template from Forblogger.net|Design byBudak Nakal